STATUT FUNDACJI OCHRONA POLSKICH LASÓW – FOPL
I - POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Fundacja pod nazwą Ochrona Polskich Lasów, zwana dalej Fundacją używającą skrótu FOPL, ustanowiona przez Kamila Lejkowskiego zwanego dalej Fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Roberto Leszkowskiego w kancelarii notarialnej w Kartuzach,
ul Gdańska 9a, w dniu 23 grudnia 2016 roku działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego Statutu.
Ministrem właściwym w sprawach Fundacji jest minister właściwy do spraw środowiska.
§ 2
-
Fundacja ma osobowość prawną.
-
Fundacja jest apolityczna.
-
Siedzibą Fundacji jest: 83-333 Garcz, ul. Widokowa 2, Gmina Chmielno
-
Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.
§ 3
-
Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
-
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą, tworzyć oddziały lub inne jednostki organizacyjne. Zasady ich tworzenia określać będzie stosowna uchwała Zarządu Fundacji podjęta jednomyślnie, w obecności wszystkich członków Zarządu.
-
Fundacja używa pieczątek z danymi identyfikacyjnymi Fundacji i może używać znaku graficznego Fundacji z napisem wskazującym jej nazwę.
-
Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy
w wybranych językach obcych.
§ 4
Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami
i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.
§ 5
-
Fundacja składa właściwemu ministrowi corocznie, sprawozdanie ze swej działalności za rok ubiegły.
-
Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
§ 6
-
Fundacja jest organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego
w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roli o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie (tekst jednolity z dnia 7 lutego 2018 r. Dz. U. z 2018 r. poz. 450). -
Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego.
II - CELE I ZASADY DZIAŁANIA FUNDACJI
§ 7
Fundacja realizuje swoje cele w ramach działalności pożytku publicznego poprzez:
-
wspieranie działalności edukacyjnej, kulturalnej, społecznej oraz badań naukowych, związanych z ochrona lasów polskich i populacji leśnej zwierzyny łownej
w połączeniu współpracy z Ministrem Środowiska, Polskim Związkiem Łowieckim
i Nadleśnictwami; -
wspieranie rozwoju kontaktów międzykulturowych, promocji i poszanowania wartości dóbr narodowych i społecznej tolerancji;
-
aktywna promocja wzorców związanych z ochroną środowiska naturalnego - szczególnie lasów, wzorców związanych z dobrym rządzeniem, przestrzeganiem praw człowieka oraz poszanowaniem przyrody i zwierzyny leśnej;
-
działanie na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, wspólnot lokalnych oraz grup
i środowisk marginalizowanych społecznie, popularyzowanie ochrony lasów, aktywności obywatelskiej, działania służące szeroko pojętej ochronie lasów, zwierzyny i pozostałej przyrody, ziemi i wszystkich rodzajów wód; -
dla osiągnięcia swojego celu Fundacja może wspierać działalność innych osób fizycznych
i prawnych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji; -
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową
w stosunku do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego; -
nadwyżkę przychodów nad kosztami Fundacja przeznacza na prowadzoną przez nią działalność pożytku publicznego.
§ 8
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
-
Działalność kulturalną:
-
organizowanie konferencji, spotkań, wystaw, konkursów, publikacji, koncertów, festiwali, pokazów teatralnych i filmowych.
-
-
Działalność edukacyjną:
-
upowszechnianie wiedzy o sposobach, rodzajach i metodach ochrony lasów;
-
promowanie aktywnej działalności społecznej, wolontariackiej oraz upowszechnienie dobrych wzorców działalności na poziomie lokalnym, regionalnym
i międzynarodowym; -
organizowanie prelekcji na temat ochrony lasów , zwierzyny leśnej, przyrody, ziemi
i wszystkich rodzajów wód; -
zaangażowanie w programy stypendialne i szkoleniowe dla młodzieży szkolnej
i akademickiej, wolontariuszy oraz specjalistów różnych dziedzin; -
działalność z zakresu ochrony środowiska, zrównoważonego rozwoju i promowanie dobrych praktyk w tym zakresie;
-
członkostwo w organizacjach o celach statutowych zbieżnych lub zbliżonych
z celami Fundacji. -
współpracę z władzami samorządowymi i rządowymi, polskimi i zagranicznymi organizacjami pozarządowymi, Polskim Związkiem Łowieckim i Nadleśnictwami
w zakresie wymienionym w celach działania Fundacji. -
zalesianie nieużytków, z udziałem wszystkich grup i środowisk społecznych, szkolnych, organizacji i wspólnot lokalnych
-
§ 9
Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami.
III - MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI
§ 10
-
Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 500 (słownie: pięćset) złotych oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
-
Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania do wysokości swojego majątku.
§ 11
Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
-
darowizn, spadków, zapisów,
-
dotacji i subwencji oraz grantów,
-
dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
-
dochodów z majątku Fundacji.
-
dochodów z odsetek bankowychi depozytów
-
ze wsparcia finansowego podmiotów prawa cywilnego,
-
ze wsparcia rzeczowego podmiotów prawa cywilnego,
-
zysku z lokat w bankach i instytucjach rynku kapitałowego,
-
majątku nieruchomego i ruchomego Fundacji,
-
działalności gospodarczej Fundacji,
-
sprzedaży przedmiotów darowizn.
§ 12
-
Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji i pokrycie kosztów jej działalności o ile ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
-
W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
-
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia jej Zarząd składa oświadczenie
o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza lub jego odrzuceniu. -
Fundacja nie może dokonywać zakupów towarów lub usług od Fundatorów, członków władz Fundacji, jej pracowników lub ich osób bliskich, bądź podmiotów, w których uczestniczą Fundatorzy, członkowie władz Fundacji, jej pracownicy lub ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
-
Majątek Fundacji nie może być wykorzystywany na rzecz Fundatorów, członków władz Fundacji lub pracowników oraz ich osób bliskich, chyba że wykorzystanie to wynika bezpośrednio ze statutowego celu Fundacji.
IV - WŁADZE FUNDACJI
§ 13
-
Władzami fundacji jest Zarząd Fundacji zwany dalej Zarządem.
-
Zarząd składa się z 3 do 5 osób, w tym z Prezesa Fundacji i Zastępcy Prezesa Fundacji.
-
Pierwszy skład Zarządu, w tym Prezesa, powołuje Fundator.
-
Osoby w zarządzie mogą być ze sobą spokrewnione oraz spowinowacone.
-
Wybór nowych członków Zarządu następuję w drodze uchwały ustępujących członków Zarządu, zwykłą większością głosów.
-
Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
-
złożenia pisemnej rezygnacji,
-
śmierci członka Zarządu,
-
utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej.
-
-
Kadencja Zarządu trwa 4 lata.
§ 14
-
Posiedzenia Zarządu:
-
posiedzenia Zarządu Fundacji odbywają się nie rzadziej niż raz na pół roku,
-
posiedzenia Zarządu są protokołowane.
-
-
Do kompetencji Zarządu należy podejmowanie wszelkich decyzji dotyczących działań Fundacji, a w szczególności:
-
podejmowanie uchwał w sprawach wskazanych w niniejszym statucie, kierowanie bieżącą działalnością Fundacji, uchwalanie planów działania i reprezentowania Fundacji na zewnątrz, w przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa/przewodniczącego.
-
ustalenie i zmiana Statutu,
-
występowanie z wnioskami dotyczącymi działalności Fundacji,
-
opiniowanie programów działania Fundacji,
-
ustala wielkość zatrudnienia i wysokość środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji,
-
opiniowanie planów finansowych i bilansów oraz sprawozdań z działalności Fundacji,
-
przyjmuje subwencje, darowizny, spadki i zapisy,
-
organizuje zbiórki i imprezy publiczne, aukcje i bale dobroczynne.
-
-
Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz,
-
Do składania oświadczeń w imieniu Fundacji uprawnieni są wszyscy członkowie zarządu samodzielnie.
§ 15
-
Zarząd Fundacji wybiera ze swojego grona Prezesa Zarządu w drodze uchwały podjętej bezwzględną większością głosów przez pozostałych członków.
-
O miejscu i terminie posiedzenia muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu. Do podjęcia decyzji wymagana jest obecność połowy składu Zarządu. Powiadomienie
o terminie i miejscu posiedzenia Zarządu jest przekazywane za pośrednictwem operatora pocztowego ( listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru ) lub drogą mailową, SMS na wskazany numer telefonu i opublikowaną informacją na stronie Fundacji. -
Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.
V - KOMPETENCJE FUNDATORA
§ 16
-
Do kompetencji Fundatora należy:
-
wybór pierwszych członków Zarządu Fundacji,
-
łączenie Fundacji z inną fundacją,
-
likwidacja Fundacji
-
-
Decyzje Fundatora zapadają w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
-
W przypadku śmierci Fundatora jego powyższe kompetencje będą przysługiwać Zarządowi.
-
Fundator może być członkiem Zarządu Fundacji.
VI - ZMIANA STATUTU
§ 17
-
Zmiana Statutu następuje w drodze uchwały Zarządu Fundacji podjętej bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków tego organu.
-
Zmiany Statutu mogą uzupełniać cele określone w akcie założycielskim. Zmiany statutu nie mogą uchylać celów dla realizacji, których Fundacja została ustanowiona.
VII - POŁĄCZENIE I LIKWIDACJA FUNDACJI
§ 18
-
Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów nawet w przypadku śmierci Fundatora.
-
Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji
-
Uchwałę w sprawie połączenia z inną Fundacją podejmuje Fundator po uzyskaniu stanowiska Zarządu.
-
Fundacja ulega likwidacji w razie stwierdzenia niemożliwości realizacji celów, dla których Fundacja została ustanowiona lub w razie wyczerpania środków finansowych i majątku Fundacji.
-
Decyzję o likwidacji podejmuje Fundator.
-
Fundator wyznacza likwidatora Fundacji.
-
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji lub w razie śmierci Fundatora mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Zarządu Fundacji na rzecz działających
w Rzeczpospolitej Polskiej fundacji o zbliżonych celach.